Криворазбраният патриотизъм на един влогър и (уж) 1500 негови последователи

В последните години в България е много модерно да си патриотичен. Дори шовинист. Живееш си живота, хвърляш си боклука по улиците, правиш си дребните нарушения всеки ден и всеки час, но иначе си патриот, родолюбец, който обича родината си. Силно я люби и милей. 

Блокът ти е сив, градинката пред него – мръсна, фасовете летят от прозорците, бирени бутилки са залели пейките отпред, но на 3 март ще закичиш трибагреника гордо да се вее от балкона.

Ще живееш сивия си живот и няма да обръщаш внимание на красивата ни природа, но за някой празник ще се качиш на Рилските езера и ще изтанцуваш едно хоро. За по-родолюбско – гол до кръста, с байрак в ръка и в самото езеро. 

Ще тънеш в боклук навсякъде в големия град, че и в малкото село, но веднъж в годината ще нахлузиш фланелката, ще хванеш черния чувал и ще чистиш под надслов „Да изчистим България заедно“. 

И така, от дума на дума и от дело на дело, стигаме до безумната идея на влогъра Слави Панайотов, който качи 1500 души (по негови думи, на снимките не изглеждат толкова, но все пак са голям брой) на Мусала накуп. Шумно анонсира събитието си като безплатно и неорганизирано. Но пропусна да отбележи, че той и екипът му носят фланелки с логото на мобилен оператор, които показват при всяко отразяване на събитието в новините. 

Какво е влогър, може да попита някой. „Влогър“ е все още нова дума в българския език и не съвсем ясна на всички. Но младите добре познават нейното значение. Накратко влогърът е човек, който заснема кратки видеа, в които лансира своите идеи пред широката публика. 

Слави Панайотов е един от, ако може така да ги наречем, водещите влогъри у нас. Популярността на един влогър се измерва най-ясно с числото на неговите последователи. Слави има близо 600 хиляди последователи, което означава, че има много публика, която следва неговия канал.

Трябва да отбележим обаче, че няма пряка зависимост между съдържанието на влога и неговата публика. Тоест не е задължително един влогър непременно да създава ценна и важна информация, значителна документалистика или нещо подобно, за да има много почитатели. Даже обратното. Колкото по-простовато или провокативно, дразнещо е едно съдържание, толкова повече публика трупа. 

Затова срещаните на места описания на Слави, като „влиятелния влогър“, не са съвсем на място. Да, много хора гледат неговите влогове, но колко от тях се повлияват, а колко му се смеят, е друга работа. 

Дотук с патриотизма и добрата идея за разходка в планината за спорт и здраве. Всичко е организирано с цел, а тя е безплатна (не съвсем безплатна, все пак мобилният оператор си е платил навярно на Слави?) реклама. 

Сега да помислим за тези 1500 души (числото все така е под въпрос), които групово атакуват върха и така масово преминават през зоната на централен рилски резерват. 

Появи се дори снимка на човек от екипа, който си топи мръсните стъпала в езеро (което е забранено), а колко други са направили същото и са разрушавали екоравновесието по пътя си? Колко хора са хвърлили боклуче, газили са извън пътеките, поливали са храстчета и дървета с отпадните си продукти? 

Ето това е криворазбраният патриотизъм или още псевдопатриотизъм. Да те поведат за носа нанякъде, а ти да се втурнеш първично да газиш с ботушите си природата. Да киснеш краката си в езерото, да береш цветята за китка, огънче да си накладеш. 

Законите в България, законите в планината, писани и неписани, са, за да се спазват от всички. Това, че си влогър и имаш някаква аудитория, не означава, че сам по себе си различен от останалите. Законите важат и за теб с пълна сила. И ако държавата или управата на Националния парк „Рила“ преценяват, че си нарушил наредби и закони, то подлежиш на санкции. 

И е хубаво да бъдеш мъж и да си платиш за гяволъка, както си платиха Беър Грилс (изяде жаба, като с това наруши екоравновесието в Рила) и хората, които танцуваха хора в „Бъбрека“ (за това, че нарушиха екоравновесието на езерото). Те нарушиха закона с незнанието си, което не ги освобождава от глобата, но си я платиха.

А ти, Слави, не само че не искаш да платиш глоба, вероятно доста по-ниска от това, което ти е платила комуникационната компания за „скритата“ реклама, но и правиш влогове срещу държавата. 

Едно е човек да сбърка, друго е да не може да проумее къде му е грешката. Ако не може да проумее, то дали заслужава толкова публика, колкото го следва?

След всичко изписано и изчетено до момента по темата, все пак остават много въпроси. Дали наистина става дума за 1500 човека или бройката е надута, за да впечатлява повече? Независимо каква е истината, все пак са били над 50 души, което води до евентуална санкция. Дали всичко не е просто жалък опит за реклама и изкуствено създаване на скандал с цел повече хора да видят едно лого? Дали не е време същите тези хора да започнат да мислят преди сляпо да следват своите „инфлуенсъри“?

Човече, ако обичаш родината, ако си патриот, огледай се, ослушай се. Отвори си очите. Промени живота си. Започни всеки ден с нещо да помагаш. Започни промяната първо от себе си, за да заразиш и останалите с примера си. Съхрани традициите, културата си, опази природата и държавата си. 

Не е нужна показност, за да допринесеш. Нужни са дела.

Print Friendly, PDF & Email